Sturen op tekorten of sturen op talent?

Wat is waarschijnlijk  inspirerender?
Medewerkers demoraliseren door te focussen op hun tekorten,
of het beste uit hen halen door te zoeken naar hun talenten …

Volgens mij is het antwoord even logisch als de praktijk weerbarstig. We groeien namelijk letterlijk op in een omgeving waarin het normaal is vanuit tekorten of problemen te redeneren. Dit levert dan per definitie conservatieve resultaten op, je haalt immers hooguit 100% van de mogelijkheden die er al waren …

Traditionele benadering

De meeste opleidingen gaan nog steeds uit van opleiden gericht op het bijspijkeren van onderontwikkelde competenties. Het zoeken naar de eigenschappen die je belemmeren door te groeien en deze vervolgens verder ontwikkelen. Herkenbaar toch?
Maar, omdat de nádruk hierbij ligt op wat de studenten nog níet kunnen, is het ook niet vreemd dat ze hun heil zoeken in bijbaantjes waarin ze zich wél denken te kunnen ontplooien …

Ook binnen het bedrijfsleven wordt dit in persoonlijke ontwikkelingsgesprekken (POP) overigens uitvoerig bedreven. En iemand die níet zo goed is in het leidinggeven aan, en motiveren van anderen, sturen we dus naar een management opleiding …

Onderzoeken wijzen echter uit dat mensen moeilijk in beweging komen, wanneer ze op hun zwakke plekken gewezen worden. Medewerkers presteren volgens diezelfde onderzoeken juist beter, zodra ze op zoek gaan naar hun talenten.

Dus nu we dat weten, wat kunnen we daar dan mee?

Stel je eens voor dat je als leidinggevende tijdens het jaarlijkse functioneringsgesprek de volgende vragen zou stellen:
Wat heb je de afgelopen periode gedaan waar je het meest trots op bent? en
Wat kan ik doen om te zorgen dat je dat vaker kunt doen?

Wat voor dynamiek zou dat aan het gesprek geven? En hoe zou zo’n gesprek dan verlopen? Nieuwsgierig? Wat let het je om het gewoon eens te proberen?

Somebody who knows all the right answers is smart.
Somebody who knows all the right questions is wise.

Advertenties

Over Arno

Inspiring people to be their best
Dit bericht werd geplaatst in Appreciative Inquiry, Improving insights©, Quotes. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s